آپشنهای افزایش ایمنی خودرو

امروزه آپشن های متنوعی در طراحی و ساخت انواع خودرو در نظر گرفته می شود ، ما در این مقاله چند نمونه از جدیدترین تجهیزات ایمنی بکار برده شده در بروز ترین خودروهای دنیا را برای شما معرفی می کنیم که شاید از وجود آن‌ها بی اطلاع باشید.

کمربندهای ایمنی، کیسه‌های هوا، ترمز ضد قفل، کنترل کشش و استانداردهای تصادفات سخت‌گیرانه هم‌اکنون در همه‌ی خودروها یک امر معمول به شمار می‌روند. اکثر مردم درباره این تجهیزات اطلاعات کافی دارند اما برخی از ویژگی‌های ایمنی هم هستند که بدون اطلاع در خودروهای جدید جان افراد را حفظ می‌کند.

از سال ۲۰۱۰ همه‌ی خودروها در آمریکا که گیربکس اتوماتیک دارند با قفل شیفت ترمز عرضه می‌شوند. این سیستم از قرار گیری در دنده بدون استفاده از ترمز ممانعت می‌کند. این قفل بدین منظور طراحی شده که از حرکت سهوی اهرم تعویض دنده مثلا توسط کودکان و درنتیجه حرکت خودرو مخصوصاً در سطوح شیب‌دار جلوگیری نماید.

چراغ‌های ترمز عقب بسیار شناخته شده هستند و چندین دهه است که برای هشدار دادن و آگاه کردن راننده‌های پشت سر برای کاهش سرعت استفاده می‌شوند. رانندگی بدون وجود چراغ‌های ترمز عقب می‌تواند بسیار خطرناک باشد بنابراین اگر گیربکس خودرو در حالت پارک بوده و چراغ ترمز سوخته یا فیوز کار نمی‌کند، گیربکس برای جلوگیری از رانندگی درهمان حالت پارک باقی خواهد ماند. سوئیچ چراغ ترمز سیگنالی را به گیربکس در هنگام فشار دادن پدال ترمز می‌فرستد که این امر باعث آزاد شدن قفل می‌شود اما زمانی که سوئیچ بسوزد این کار صورت نمی‌گیرد. این ویژگی در بسیاری از خودروها مثل نیسان پث فایندر و آلتیما وجود دارد. خوشبختانه شناسایی این مشکل بسیار آسان است و فردی با دیدن چراغ‌ها در هنگام ترمز گرفتن می‌تواند به شما بگوید که سوخته‌اند یا خیر. البته یک دکمه‌ی مخصوص برای باز کردن قفل گیربکس و رسیدن شما به تعمیرگاه برای رفع خرابی چراغ وجود دارد.

وقتی‌که خودرو تصادف می‌کند تغییرات فشار زیادی در کابین رخ می‌دهد که می‌تواند باعث آسیب رساندن به گوش‌هایتان شود. مرسدس بنز E کلاس جدید تکنولوژی‌ای دارد که صدای پیش ایمن نامیده شده و از گوش‌های شما محافظت می‌کند. وقتی‌که تصادف توسط خودرو قطعی تشخیص داده شد سیستم صوتی سیگنال تداخلی کوتاهی می‌فرستد که اساساً تن بالایی دارد. این عمل درست قبل از تصادف صورت می‌گیرد تا رفلکس گوش را آغاز کند. این اثر به محافظت از گوش‌های شما در برابر صداهایی با فشار بالا در هنگام تصادف و باز شدن ایربگ‌ها کمک می‌کند.

تمامی مدل‌های فورد F-150 جدید میله‌های فولادی با کشش بالا در جلو و پشت جعبه ‌فرمان برای تقویت آن در تصادفات اورلپ کوچک دارند. اگر جعبه ‌فرمان قوی‌تر باشد از سرنشینان محافظت خواهد کرد. این ویژگی پس‌ازآن در تراک فورد نصب شد که نتایج تست‌های تصادف جالب از کار درنیامدند. در تست اورلپ کوچک تنها بخشی از خودرو به مانع برخورد می‌کند. تراک ها در این تست خوب عمل نمی‌کنند بنابراین اضافه شدن این ویژگی ایمنی باعث شد که فورد امتیاز بالا را در تست‌ها کسب کند.

برخی خودروها به حدی پیشرفته هستند که می‌توانند به راننده بگویند می‌توانند رانندگی کنند یا اینکه خسته هستند. تشخیص خواب‌آلودگی راننده در چند سال اخیر در دسترس بوده و اساساً علائمی را که نشان‌دهنده‌ی خواب بودن راننده است را تشخیص می‌دهد.

اکثر این سیستم‌ها چند فاکتور اصلی را برای تشخیص هوشیار بودن یا نبودن راننده بررسی می‌کنند. اگر خودرو از لاین رانندگی خارج شود و حرکات زیادی در صورت راننده وجود نداشته باشد سیستم هشدار می‌دهد. اگر راننده برای مدت معینی فرمان خودرو را تصحیح نکند یا چشم‌هایش بسته شود خودرو با آلارم های بلند وارد عمل می‌شود. چندین خودروساز سیستم‌های خاص خود را دارند بنابراین مشخصات هر کدام متفاوت است. نیسان آن را هشدار توجه راننده می‌نامد درحالی‌که فولکس نام سیستم تشخیص خستگی و مرسدس بنز نام دستیار توجه را برای خود انتخاب کرده‌اند.