” بررسی آپشن های موجود در خودروها ، این قسمت : دوربین عقب( قسمت دوم) “

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزافزون صنعت خودروسازی، روزانه شاهد اضافه شدن فناوری‌ها و تجهیزات بی‌شمار جدیدی به خودروها هستیم؛ تجهیزاتی که آشنایی با آنها می‌تواند کمک شایانی به بهبود رانندگی و افزایش حس رضایتمندی راننده و سرنشینان داشته باشد. در این مقاله، سعی داریم تمامی آپشن‌ها و تجهیزاتی را که در حال حاضر بر روی خودروهای جدید عرضه می‌شوند، معرفی کنیم. 

پیشتر به اختصار توضیحاتی در مورد دوربین ۳۶۰ درجه‌ای نیسان  دادیم، حالا بیایید نگاه دقیق‌تری به آن بیندازیم. اگر سیستم دوربین نیسان   را خوب درک کنید، بهتر می‌توانید متوجه فناوری های مشابهی که سایر خودروسازان به کار می‌گیرند، بشوید. قبل از هر چیز بهتر است بدانید تصاویری که دوربین های دید عقب می‌گیرند، درست برعکس آن چیزی است که شما روی صفحه نمایشگر می‌بینید. تصویری که شما می‌بینید، تصویری آینه‌ای است و به این منظور ایجاد می‌شود که وقتی به نمایشگر LCD  نگاه می‌کنید، درک درستی از آنچه پشت سرتان است، داشته باشید. اگر بخواهید بر اساس تصاویر خامی که توسط دوربین عقب گرفته می‌شود، دنده عقب بروید، موانع موجود در سمت راست را در سمت چپ خواهید دید. همانطور که پیشتر گفته شد، کمپانی نیسان از چهار لنز بسیار محدب (یا دید گسترده) استفاده می‌کند. این دوربین ها در چهار طرف خودرو  تعبیه شده‌اند: یکی در گوشه سمت چپ پلاک عقب، یکی داخل لوگوی نیسان روی جلو پنجره و دو تای باقی مانده هم زیر آینه های جانبی قرار دارند. دوربین ها ابتدا تصاویر دیجیتالی خام را ضبط می‌کنند؛ سپس یک نرم‌افزار مخصوص، این تصاویر را پردازش می‌کند. نتیجه کار این می‌شود که یک تصویر هوایی و همزمان از اطراف خودرو به دست می‌آید. دوربین هایی نظیر دوربین نیسان از لنزهای بسیار محدب استفاده می‌کنند چون می‌توانند با دقت بیشتر، منطقه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار بدهند. تنها مشکلی که دوربین های بسیار محدب دارند، این است که باعث کج شدن تصاویر می‌شوند. خوشبختانه، حسگرهای CCD تصاویری با کیفیت بالا خلق می‌کنند؛ نرم‌افزار پردازش تصاویر دیجیتالی نیز،  می‌تواند آن ها را پر رنگ و یکدست کند؛ به این ترتیب، آن چه راننده می‌بیند، تصویری کاملاً واضح و شفاف است. بیشتر دوربین های دید عقبی که در خودروهای امروزی به چشم می‌خورند، سیستم هایی سخت‌افزاری هستند که برق آن ها را   تأمین می‌کند؛ تصاویر دیجیتالی نیز، از طریق کابل به نمایشگر LCD  منتقل می‌شوند. دوربین و صفحه نمایشگر هم، وقتی راننده دنده عقب را جا می‌زند فعال می‌شوند. بعضی از مدل های  از جمله تویوتا    نیز، دوربین های دید عقب خوبی دارند. در این خودروها، به جای استفاده از یک نمایشگر LCD روی داشبورد، یک نمایشگر کوچک روی آینه عقب نصب شده است و وقتی راننده دنده عقب را جا می‌زند، به صورت دستی فعال می‌شود. دوربین هایی که فقط عقب ماشین را نشان می‌دهند، معمولاً جایی نزدیک به پلاک عقب نصب می‌شوند. گفتنی است همه دوربین های دید عقبی که به صورت فابریک و توسط کارخانه روی خودروها نصب می‌شوند، سخت‌افزاری و قابل اعتمادند ولی همگی به یک روش کار نمی‌کنند. بعضی از سیستم های متفرقه‌ای که در بازار به فروش می‌رسند، وایرلس هستند و خودتان یا یک نصاب حرفه‌ای می‌توانید در مدت کوتاهی آن ها را نصب کنید. در ادامه مطلب، به دوربین هایی که در بازار وجود دارند، نگاهی خواهیم انداخت تا ببینیم در ازاء پولی که پرداخت می‌کنید، باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

این روزها اگر وارد یکی از بنگاه های اتومبیل بشوید، به احتمال زیاد یک یا دو ماشین می‌بینید که مجهز به دوربین دید عقب هستند.

شرکت CNET یکی دیگر از دوربین های پرطرفدار موجود در بازار، یعنی دوربین VR3 VRBCS300W، را که از یک سیستم وایرلس ۲٫۴ گیگاهرتزی استفاده می‌کند، مورد بررسی قرار داده است. این دوربین در عقب خودرو نصب می‌شود و سیگنال ها را به صورت وایرلس به سوی نمایشگر ارسال می‌کند. این دوربین ارزان‌تر است و ۱۵۰ دلار قیمت دارد و هر کسی هم می‌تواند لنزها و صفحه نمایشگر را نصب کند؛ در این میان هزینه نصب نیز، حذف می‌شود. البته اتصال وایرلس پیوسته و مداوم نیست و در اثر تداخل امواج با تلویزیون های مدار بسته، مودم های وایرلس و سایر تجهیزات الکتریکی، صفحه نمایشگر ممکن است برفکی بشود. رانندگان هم در تخمین زدن مسافت ها مشکل خواهند داشت، چون لنزهای محدب، مثل دوربین AVM  اینفینیتی، مجهز به پردازشگر نیستند تا تصاویری واضح و شفاف ارائه کنند. این روزها در بازار، جایگزین های کمی برای این گونه دوربین ها وجود دارد. حسگرهای پشتیبان، ارزان‌ترین جایگزین برای دوربین های دید عقب هستند و بدون این که قیمت بالایی داشته باشند، ایمنی مشابهی در اختیار رانندگان می‌گذارند. البته حسگرها آن چه پشت خودرو شما قرار دارد را نشان نمی‌دهند، ولی هنگام پارک کردن یا دنده عقب رفتن کمک زیادی به راننده می‌کنند. همانطور که در ادامه مطلب خواهیم دید، حسگرهای پشتیبان به ویژه در مناطقی که پر از بچه است، می‌توانند بسیار مفید باشند. حسگرهای Dolphin Sonarstep، که در اصل برای وانت های بزرگ و خودروهای شاسی‌بلند طراحی شده است، بوق هشدار دارد و وقتی خودرو به جسمی نزدیک می‌شود، با فعال کردن چراغ های چشمک زن، توجه بصری راننده را هم جلب می‌کند. شاید کنار گذاشتن چند صد یا حتی چند هزار دلار برای یک دوربین دید عقب خوب، با بودجه شما جور در نیاید. در این صورت، خریدن حسگر پشتیبان هم فکر خوبی است، به خصوص اگر یک ماشین بزرگ دارید که نقاط کور زیادی دارد. به هر حال، همه باید به فکر نصب دوربین دید عقب باشند. ادامه مطلب را بخوانید تا علت آن را درک کنید.

اگر قصد خرید دوربین عقب دارید سری به سایت اتوالات بزنید و ارزانترین و باکیفیت ترین دوربین های بازار می باشد  که دارای خط کشی و ضد اب بودن از خصوصویات این دوربین ها است .

نویسنده : محمد علی زارع