بررسی هیوندا I30 مدل ۲۰۱۸ + قیمت

هاچ بک ۵ در هیوندای که در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد تا آغاز گر امید های تازه ای برای کشف بازار های جدید برای هیوندای و بالا بردن سهم هیوندای در بازار های قبلی این شرکت باشد ، نسلی جدید برای هیوندای الانترا ( هیوندای آوانته ) و به دور از طراحی های شرق آسیایی .

I30 نسلی آریایی از شرکت طراحی هیوندای در آلمان می باشد . در مدل هاچ بک از موفقیت نسبتا خوبی برخوردار بوده و مدل استیشن و طراحی شده توسط کره آن نیز در نمایشگاه ۲۰۰۷ خودرو سئول معرفی شد تا در ۲۰۰۸ عرضه آن آغاز شود .

این محصول پر سر و صدای هیوندای حاشیه و افتخارات زیادی را در ۲ سال نخست تولیدش برای هیوندای به همرا آورده :

انتخاب شده به عنوان خودروی سال ۲۰۰۷ ، خودروی سبز سال ۲۰۰۷ توسط اتوگاید و برترین خودروی کوچک سال توسط اکوکار .

به تازگی مدل جدید این محصول روانه بازار شده است .هیوندای i30 در بحث فروش قوی عمل کرده و در ماه‌های مارس، آوریل و می ۲۰۱۶ به عنوان پرفروش‌ترین خودروی مسافری استرالیا شناخته شده است. این میزان فروش حداقل می‌تواند به قیمت‌گذاری جذاب این خودرو مربوط شود و با آمدن نسل جدید در اواخر امسال، به نظر می‌رسد که معامله‌ی خوب هیوندای ادامه خواهد یافت.

این مدل در واقع پاسخی است به خودروهایی مانند فولکس‌واگن گولف تورر و رنو مگان اسپورت تورر که با استاندارهای روز صنعت خودورسازی دنیا، مثل سنسور حرکت بین خطوط، چراغ‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع نور به صورت اتوماتیک، ترمز خودکار اضطراری و سیستم هشدار خستگی و خوا‌ب‌آلودگی راننده همراه شده است. این درحالی است که امکانات و سیستم‌های ذکر شده در بسیاری از خودروهای هم رده و حتی در کلاس بالاتر از این خودرو نیز به چشم نمی‌خورد

پیشرانه
پیشرانه مدل تورر i30 درست همانند نسخه هاچ‌بک این خودروی کره‌ای است و بدین معنا است که موتور بنزینی یک لیتری توربو شارژ با توان ۱۱۸ اسب بخار و موتور ۱.۴ لیتری توربو شارژ با توان ۱۳۸ اسب بخار به همراه موتور ۱.۶ لیتری دیزلی با توان‌های ۱۰۸ یا ۱۳۴ اسب بخار گزینه‌های موجود برای این تورر زیبا هستند که مشتریان قادر به انتخاب و سفارش آنها خواهند بود. تمامی مدل‌ها دارای جعبه دنده ۶ سرعته دستی هستند، اما نسخه‌ی ۱.۴ لیتری به واسطه قدرت بالاتر نیازمند جعبه دنده سریعتری است لذا این مدل با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک و دو کلاچه نیز ارائه می‌شود. مصرف سوخت در موتور بنزینی با توان ۱۳۸ اسب بخار ۴.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و در نسخه موتور دیزلی رقم فوق‌العاده ۳.۱۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای i30 تورر به ثبت رسیده است.

طراحی بدنه
قسمت جلویی و دماغه i30 تورر درست همانند خواهر خود یعنی i30 هاچ‌بک، دارای فضای مشبک رادیاتور اسپرت و اختصاصی هیوندای است که همراه با چراغ‌های براق و کشیده به سمت داخل نمایی خاص به این خودرو بخشیده است. در قسمت انتهایی خودرو شیب ملایم سقف مانع از ایجاد نمایی زمخت و زشت برای این خودور شده و این درحالی است که خطوط تند و تیز به کار رفته بر روی درهای خودرو، ذهن‌ها را از یکپارچه بودن قطعات بدنه منحرف می‌کند و نمایی چند بعدی به آن داده است.

فضای داخلی
یکی از نقاط قوت بسیار مهم i30 تورر صندوق عقب آن است جایی که با دارا بودن فضای ۶۰۲ لیتری، در مقایسه با تمام خودروهای هم‌رده و هم کلاس خود از جمله فورد موندئو و آئودی A6 Avant، خود را در موقعیت برتری قرار داده است. تجهیزات به کار رفته در داخل کابین دارای کیفیت قابل قبولی خواهد بود، هرچند که هیوندای می‌توانست در این زمینه کمی بهتر عمل کند. صندلی‌های عقب با قابلیت جمع شدن این امکان را به i30 تورر می‌دهد تا فضای کلی داخل کابین را به رقم ۱۶۵۰ لیتر برساند که از نزدیکترین رقیب خود یعنی اشکودا اُکتاویا تورر، ۱۰۰ لیتر کمتر است. این فضای عالی، در نتیجه‌ی ایجاد شیب و حالت مخروطی شکل در طراحی سقف خودرو حاصل شده است.

قیمت :

هیوندای از ۱۵ تیرماه i30 تورر را در معرض فروش قرار خواهد داد. قیمت پایه این خودرو از ۲۲,۴۰۰ دلار آغاز می‌شود که نسخه S با پیشرانه یک لیتری و توان ۱۱۸ اسب بخاری را شامل می‌شود. نسخه SE از قیمت ۲۴,۷۹۶ دلار شروع می‌شود و مدل Premium با پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱۳۸ اسب بخار توان خروجی با قیمت پایه ۲۹۲۸۲ دلار توسط هیوندای به فروش خواهد رسید.

 

نویسنده : محمد علی زارع

کارشناس خودرو و عاشق فناوری و IT