“هیوندای i10؛رقیب کیا پیکانتو در بازار “

نخستین سری از هاچ بک های کوچک هیوندای طی ماه های پایانی سال ۹۵ وارد بازار شدند. در این بین i10 به عنوان کوچک ترین محصول هیوندای کره، نخستین هاچ بک شهری با تفکر جدید است که در ایران به تولید می رسد .

در دل این هاچ بک ۹۶۱ کیلوگرمی پیشرانه ۱۲۴۸ سی سی ۱۶ سوپاپ از سری KAPPA هیوندای قرار دارد که حداکثر توانش به ۸۶ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ می رسد و حداکثر گشتاور آن عدد ۱۲۱ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ را نشان می دهد. انتقال قدرت در i10 از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو انجام می شود و این گیربکس امکان تعویض دستی به صورت تیپ ترونیک را نیز در اختیار راننده می گذارد. i10 با ظرفیت مخزن سوخت ۴۰ لیتر و مصرف سوخت ترکیبی ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با یک باک پر، امکان پیمایش حدود ۷۰۰ کیلومتر را دارد. مصرف سوخت این خودرو در شهر به ۷٫۴ لیتر می رسد و در جاده حدود ۵ لیتر سوخت مصرف می کند. سیستم تعلیق i10 در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ است.

هر چند i10 با طول ۳۶۶۵ میلیمتر به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری با ظرفیت ۵ سرنشین طراحی شده اما برای آسایش سرنشینان، ۲ سرنشین بالغ و ۲ کودک به راحتی می توانند از فضای کابین آن استفاده کنند. در طول آزمایش ما حتی دو سرنشین با قد حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر نیز روی صندلی عقب بدون هیچ گونه مشکل خاصی حتی در مسیرهای طولانی از سواری i10 لذت می بردند. نکته مهم در فضای کابین این هاچ بک، ارتفاع بلند سقف است که موجب افزایش قابل توجه فضای سر و شانه سرنشینان در مقایسه با هاچ بک های سنتی بازار ایران شده است.

صندلی ها با روکش پارچه و دوخت با کیفیت، نرمی قابل توجهی دارند و در مسیرهای شهری و طولانی جاده هیچ کدام از سرنشینان را آزار نمی دهد. این موضوع بخصوص برای دو سرنشین جلو که پشتی بلندی دارند، موجب دربر گرفتن کامل بدن توسط صندلی و آسایش قابل توجهی می شود که در پیچ های تند موجب حفظ تعادل نیز می شود.
فضای بار i10 در حالت استاندارد ۲۵۲ لیتر است که در مقایسه با هاچ بکی مانند پژو ۲۰۶ حدود ۱۰ لیتر فضای بیشتر در اختیار سرنشینان می گذارد و با خواباندن صندلی های عقب این فضا به ۱۰۴۹ لیتر یعنی در حدود یک کراس اوور جمع و جور شهری افزایش پیدا می کند. i10 در مجموع از نظر آسایش سرنشینان، فضای بار و فضای نشیمن و پا، خودرویی ایده آل برای یک خانواده با دو فرزند است.
i10 در آزمایشات موسسه EuroNCAP موفق به کسب امتیاز بالایی شده است و در مجموع حدود ۸۰ درصد از امتیازات امنیت سرنشینان بالغ، ۸۰ درصد از امتیازات ایمنی سرنشینان کودک و ۷۱ درصد از امتیازات امنیت عابرین پیاده در تصادفات را کسب کرده است. این خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره می برد و طی آزمایش های انجام شده عملکرد قابل توجهی حتی در سرعت های بالا دارد.
 

کامپیوتر سفری خودرو اطلاعات دقیق و کاملی از عملکرد و مصرف سوخت را در اختیار راننده می گذارد به گونه ای که مصرف سوخت هم به صورت لحظه ای و هم به صورت متوسط نشان داده می شود. فرمان برقی، یکی از مهم ترین مزایای i10 است. این فرمان در حالت ایستاده و سرعت های پایین عملکرد بسیار نرمی دارد و حتی با یک انگشت قابل کنترل است اما با افزایش سرعت بر سفتی فرمان افزوده می شود و کنترل و هدایت خودرو را ساده می کند. i10 از چراغ های روشنایی در روز با دی لایت LED دایره ای روی سپر جلو بهره می برد و مه شکن برای جلو و عقب خودرو تعبیه شده است.سنسور پارک عقب عملکرد دقیقی حتی برای کنترل فواصل جانبی عقب دارد و پارک این خودروی ۳٫۶ متری را بسیار ساده می کند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک i10 در طول آزمایش در دمای حدود ۳۵ درجه سانتیگراد به هیچ وجه ما را مأیوس نکرد. این سیستم با دریچه های دایره ای عملکرد خوبی دارد و به خوبی سطح اتاق را پوشش می دهد. در طول آزمایش با وجود گذر از مسیرهای کوهستانی با شیب های سنگین هیچ گاه روشن بودن این سیستم روی کشش و عملکرد خودرو تاثیر محسوسی نداشت.

i10 با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان رقیب کره ای و ژاپنی همرده ای را پیش رو دارد اما مزیت پشتیبانی گسترده کرمان موتور از این خودرو، آپشن های فنی و تکنولوژی های قابل توجه، آن را به گزینه ای خاص در بازار بدل می کند که می تواند مناسب خانواده های کم جمعیت یا بانوان
باشد.
نویسنده : محمد علی زارع
کارشناس حوزه خودرو